Pravidla pro správné zipování
Kdy a jak zipujeme Zákon o silničním provozu v § 12 odst. 5 uvádí, že „při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu“.

Zdroj:Pixabay.com
Tedy pravidlo tzv. zipování platí zásadně jen při souběžné jízdě a tam, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, přičemž jeden z pruhů je průběžný. Navíc ovšem není stanoveno, v jaké vzdálenosti před spojením pruhů se pravidlo uplatňuje. To mohou jednotliví řidiči pociťovat značně rozdílně. Většina se snaží zařadit s dostatečným (čili velkým) předstihem, menší část dojede až do samého konce. Dopravní značka IP 29 „Střídavé řazení“ je ovšem jen značkou informativní, slouží k označení nebo zdůraznění místa, kde při souběžné jízdě platí střídavé řazení do jízdního proudu průběžného pruhu. Užita být ovšem nemusí, dále pak z ní pro řidiče nevyplývají žádné další povinnosti nad rámec výše uvedeného zákona.
Jak daleko od zúžení zipovat
Z uvedeného ovšem nevyplývá, v jaké vzdálenosti před vlastním spojením pruhů pravidlo zipu použít. Nelze se pak divit, že řidiči nemají v tomto ohledu jasno, když zákon je v uvedeném smyslu velmi vágní. Ostatně problematika správného zipování není zdaleka jen českým specifikem, zaměstnává odborníky na silniční dopravu na celém světě. A skutečně se řeší stále dokola, zda použít pravidlo pro střídavé zařazování se do volného jízdního pruhu s dostatečným předstihem před vlastním zúžením, nebo naopak počkat až na samý konec. Celosvětově se naprostá většina šoférů snaží zařadit do průběžného pruhu s větším předstihem. Na své kolegy, kteří dojíždějí až do samého konce, nahlížejí jako na agresory, kteří se snaží prodrat kupředu na úkor slušných řidičů. Ovšem dle mého neprávem, tedy pokud jsou pravidla silničního provozu nastavená jako u nás.
„Určitě by bylo dobré v zákoně o silničním provozu jednoznačně stanovit, že pravidlo pro střídavé řazení se uplatní v úseku bezprostředně před začátkem vlastního zúžení. Takto by to bylo pro všechny řidiče jednoznačně srozumitelné. Něco podobného mají zavedeno v Německu,“ uzavírá Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Zpracoval
Roman Budský - Platforma VIZE 0