Telemedicína usnadní život: S MUDr. Martinem Stolínem o revoluci v lékařské péči

25.09.2025 SENIOR RESORT Hluboká, bytové družstvo

Vážení čtenáři, dnes vás zveme k rozhovoru s MUDr. Martinem Stolínem, majitelem ON-LINE komunikačního medicínského systému TELEMEDICÍNA. Dozvíte se, jak tento moderní systém funguje, jaké jsou jeho hlavní výhody a zda je péče dostupná pro pacienty po celém Česku.

Telemedicína usnadní život: S MUDr. Martinem Stolínem o revoluci v lékařské péči

Zdroj: MUDr. Martin Stolín

Dobrý den, pane doktore, rádi bychom Vám položili několik otázek v souvislosti s výstavbou bytového komplexu SENIOR RESORT Hluboká nad Vltavou a potřebného zajištění lékařských služeb pro obyvatele komplexu.

Jak byste stručně popsal komunikační systém TELEMEDICÍNA, v čem jsou jeho hlavní výhody pro pacienty – uživatele?

Základní informací je, že Telemedicína je moderní komunikační systém, který umožňuje vzdálené poskytování lékařské péče prostřednictvím digitálních technologií. Pomocí počítačů, tabletů nebo chytrých telefonů se pacient může spojit s lékařem či zdravotníkem na dálku, bez nutnosti osobní návštěvy ordinace.

Osobně bych přednosti tohoto systému shrnul do 4 momentů: POHODLÍ – komunikace s lékařem z domova, bez nutnosti cestování a dlouhého čekání před ordinací, BEZPEČÍ – omezení nebezpečí nákazy v čekárnách a dopravních prostředcích, zejména v době epidemií, INFORMACE PRO RODINU – kdokoliv z rodiny má pomocí tohoto systému snadný přístup jak k lékaři, tak ke zdravotní dokumentaci, MONITORING – některé systémy umožňují automatické sledování důležitých zdravotních údajů a zasílání pravidelných zpráv lékaři.   

Častou otázkou jistě je, zda je tento systém tzv. „celoplošný“, tj. zda ho mohou využívat pacienti z celé ČR. Existuje případně nějaké územní omezení?

Telemedicínský systém v ČR je obecně koncipován tak, aby byl dostupný pacientům z celé České republiky, tedy má celoplošné pokrytí a není omezen pouze na určitý region. Může ho tedy využít každý pacient bez ohledu na místo bydliště, pokud splní základní technické podmínky (internet nebo mobilní signál, vhodné zařízení). Výjimkou tedy mohou být pouze oblasti bez dostatečného internetového signálu.

Kolik lékařů je dnes do systému zapojeno a jaké je pokrytí z hlediska odbornosti – slouží systém pouze pro praktické lékaře nebo i pro další specializace?

Do telemedicínského systému v ČR je v roce 2025 zapojeno již několik stovek lékařů. Podle aktuálních dat platformy uLékaře.cz je připraveno odpovídat šest desítek praktických lékařů a přibližně tři stovky specialistů z různých oborů.

Jaké jsou poplatky za použití systému TELEMEDICÍNA – účtuje systém pacientovi nějaké poplatky a případně kde jsou tyto poplatky uvedeny?

V ČR pacientům za použití telemedicíny většinou nejsou účtovány žádné přímé poplatky, pokud jde o zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění – v těchto případech tedy hradí službu příslušná pojišťovna.

V některých případech však mohou pacienti využívat komerční telemedicínské služby (např. rychlé online poradenství či konzultace mimo standardní péči) a tam se poplatky pohybují zhruba od 39 do 199 Kč za vyšetření nebo konzultaci, podle rychlosti a rozsahu poskytované služby. Seznam výkonů a pravidla úhrad jsou aktuálně v procesu začlenění do oficiální úhradové vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR.

Požaduje lékař při prvním kontaktu s pacientem doložení nějakých osobních či jiných dokladů nebo sdělení osobních údajů?

Při prvním kontaktu v systému telemedicíny lékař požaduje ověření identity pacienta, které může být provedeno dvěma způsoby: Pacient může předem sdělit dohodnutý identifikátor (například kód, datum narození, jiné jedinečné údaje) nebo lékař využije oficiální elektronickou identifikaci (např. NIA ID, Bankovní identita, MojeID).

Lékař zároveň musí před zahájením služby získat informovaný souhlas s poskytováním telemedicínských služeb a s případným nahráváním komunikace, což musí být zaznamenáno v dokumentaci. Pacient tedy obvykle nepotřebuje fyzicky předkládat osobní doklady, ale musí sdělit určitá osobní identifikační data, která umožní jednoznačně ověřit jeho totožnost a zajistit bezpečnost komunikace. Toto je v souladu se zákonem o zdravotních službách a vyhláškou o telemedicínských službách, která klade důraz na šifrování komunikačního kanálu a bezpečnost osobních údajů.

Jsou na uživatele systému kladeny požadavky na nějaké speciální počítačové znalosti nebo stačí běžná uživatelská úroveň?

Telemedicína v ČR je stavěna tak, že běžná uživatelská znalost práce s počítačem či chytrým telefonem je dostatečná, speciální znalosti nejsou vyžadovány a pro seniory nebo méně zkušené uživatele je často k dispozici i pomoc zdravotnického personálu.

A na závěr tradiční otázka: v jakém časovém rozpětí je systém k dispozici – má nějaké „ordinační hodiny“?

Telemedicínský systém v ČR nabízí různé provozní režimy podle poskytovatele služby. Tyto služby mohou mít jak běžné pracovní hodiny, tak i službu nonstop v režimu 24/7, přičemž dostupnost závisí na konkrétním poskytovateli a typu služby. Nejmodernější platformy často garantují dostupnost lékaře kdykoliv v průběhu celého dne i noci, což výrazně zvyšuje komfort a rychlost péče pro pacienty.

Pane doktore, děkujeme Vám za rozhovor a přejeme mnoho dalších úspěšných let lékařské praxe. 

 

Rozhovor vznikl ve spolupráci: redakce webu PROPRARODIČE, MUDr. Martin Stolín a SENIOR RESORT Hluboká nad Vltavou

Čtení Léky, léčba Zdraví Prevence Zajímavost



Další články



Informace (nejen) pro prarodiče

Přihlaste se k odběru novinek a buďte v obraze bez ohledu na počet svíček na vašem dortu. Pokud nám dáte svůj e-mail, slibujeme, že jej budeme používat k zasílání důležitých nebo zajímavých sdělení. Prosíme, zkontrolujte si svoji emailovou schránku, kam jsme poslali potvrzovací e-mail.

© 2025 Proprarodice.cz, s.r.o.
by Media Heroes