Neignorujte pás: Nepřipoutaný řidič čelí 14x vyššímu riziku usmrcení
Bezpečnostní pásy jsou základním prvkem ochrany při dopravních nehodách, přesto je mnoho lidí ignoruje – a to nejen v osobních či nákladních autech, ale i v autobusech. Připoutání může snížit riziko smrtelného zranění, ale statistiky ukazují, že lidé toto riziko často podceňují. Proč je důležité pásy používat a jaké následky může mít jejich absence?

Zdroj: Platforma VIZE 0, z.ú.
Statistiky Centra dopravního výzkumu mluví neúprosně: nepřipoutaný řidič má 14krát vyšší pravděpodobnost, že při nehodě zemře, než řidič, který pás používá. U nepřipoutaného spolujezdce je pravděpodobnost usmrcení při nehodě 6krát vyšší, zatímco u cestujících na zadních sedadlech je to čtyřnásobek ve srovnání s připoutanými.
Někteří si stále myslí, že vzadu jsou v bezpečí i bez pásu. To však není pravda. Nepřipoutaný cestující, ať už sedí vepředu nebo vzadu, může nejen sám utrpět smrtelná zranění, ale zároveň ohrozit ostatní v autě. Během kolize se nepřipoutaný pasažér mění v neovladatelný objekt – jeho tělo může dokonce prorazit přední sklo. To není přehánění, ale reálná a ověřená zkušenost z praxe, kterou dokazuje také crash test video Insurance Institute for Highway Safety. Další dramatické záběry ukazují, co se stane, když je nepřipoutaný cestující v druhé řadě sedaček. Podívejte se na video zde. Nezáleží na tom, kde sedíte, každý cestující musí být připoután.
Bezpečnostní pásy každoročně zachrání v celé Evropské unii přibližně 8500 životů. Přesto je míra jejich používání na zadních sedadlech stále nižší než na sedadlech předních. Zatímco pásy na předních sedadlech používá ve většině zemí EU více než 95 % cestujících, na zadních sedadlech je to mezi 70 a 98 %. (European Road Safety Observatory)
Pokud by se míra používání pásů zvýšila na 99 % nejen na předních, ale i na zadních sedadlech, mohlo by být ročně zachráněno dalších 900 životů. (European Road Safety Observatory)
Kolik řidičů ignoruje základní bezpečnostní pravidlo?
Třetina obětí dopravních nehod v ČR v období leden až duben 2021 nebyla připoutaná bezpečnostním pásem. Podle BESIP na českých silnicích během tohoto období zemřelo 74 osob, z nichž 25 pásy nepoužilo. Mezi oběťmi byli nepřipoutaní řidiči a spolujezdci v osobních i nákladních vozidlech. Tento alarmující podíl znovu poukazuje na zásadní roli bezpečnostních pásů při ochraně lidských životů.
Podle dat Centra dopravního výzkumu se v Česku nepoutá 4 % řidičů, 5,4 % spolujezdců vpředu a až 12,2 % spolujezdců vzadu. Nepřipoutaní cestující se každoročně významně podílejí na statistikách obětí dopravních nehod – jen v loňském roce bylo usmrceno 72 nepřipoutaných osob a dalších 132 utrpělo těžká zranění. Použití pásu přitom výrazně zvyšuje šanci na přežití.
Mýtus: „Jedeme kousek, co by se mohlo stát?“
„Jedeme jen do obchodu, to je kousek, pás nepotřebuju.“ Už jste to někdy slyšeli? Nebo snad sami řekli? Spousta lidí má tendenci podceňovat riziko při krátkých jízdách, přičemž se spoléhají na opatrnou jízdu. Jenže chyba nemusí být na vaší straně – během vteřiny vám někdo nedá přednost nebo vyjede z protisměru. V takové situaci vás může zachránit pouze bezpečnostní pás, který výrazně zvyšuje šanci na přežití a minimalizuje riziko vážného zranění.
Používání bezpečnostních pásů není jen formalita, ale otázka života a smrti. Nepřipoutaný cestující při nehodě v 90 km/h dle výpočtů zažívá stejné následky, jako kdyby spadl z desátého poschodí na betonovou plochu. Myslíte si, že rychlost 30 nebo 50 km/h není riziková? Omyl. „Při nárazu v rychlosti 50 km/h nepřipoutaný cestující naráží do částí interiéru rychlostí cca 14 metrů za sekundu. Síly působící na jeho tělo jsou stejné, jako kdyby spadl na betonovou plochu z výšky 10 metrů. Tedy ze třetího poschodí. A navíc volným pádem. Energie narůstá se čtvercem rychlosti, takže při 70 km/h už je to pád ze šestého patra. A při devadesátce rovnou z desátého poschodí. Šance na přežití je nulová. A ona vlastně i taková třicítka není bez nebezpečí. Náraz odpovídá pádu z prvního patra. Na betonovou plochu. Dojde přinejmenším ke zbytečným vážným zraněním, v řadě případů si taková osoba ponese celoživotní následky,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Zdroj: Platforma VIZE 0, z.ú.
Výjimky? Ano, ale opravdu to stojí za riziko?
Podle zákona existují situace, kdy se některé osoby nemusejí poutat. Mezi tyto výjimky patří například posádky vozidel integrovaného záchranného systému, ozbrojených sil, instruktoři autoškol, osoby menší než 150 cm a zároveň starší 18 let nebo řidiči, kteří právě couvají. Zdravotní důvody rovněž mohou být důvodem, proč není použití bezpečnostního pásu vyžadováno. V takovém případě musí lékař vystavit potvrzení pro danou osobu. Přestože zákon tyto výjimky umožňuje, neměly by být brány jako samozřejmost. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě.
A co platí v autobusech?
Bezpečnostní pásy v autobusech jsou důležitým prvkem ochrany cestujících, zejména při nehodách, kdy výrazně snižují riziko vážných zranění. Od roku 2004 musí být nové dálkové autobusy povinně vybaveny bezpečnostními pásy. U městských a meziměstských autobusů tato povinnost neplatí, ale řada z nich pásy přesto má, obvykle ve formě dvoubodových (bederních) pásů. Ty sice nejsou tak efektivní jako tříbodové pásy, na které jsme zvyklí v osobních autech, ale přesto pomáhají udržet pasažéra na místě a snižují riziko úrazů, například při převrácení vozidla. Tříbodové pásy se v autobusech nacházejí v přední řadě, na sedadlech za zadními dveřmi nebo na prostředním místě v zadní řadě.
Navzdory povinnosti některých autobusů být vybaveny pásy je mnoho pasažérů ignoruje. Zatímco řidiči se poutají v 61,6 % případů, mezi cestujícími to činí pouze 42,5 %. Přitom i dvoubodové pásy mohou snížit riziko smrtelného zranění při čelním nárazu až o polovinu. Z tohoto důvodu zákon jasně ukládá povinnost připoutat se pásy v autobusech, které jimi jsou vybaveny. Za porušení této povinnosti hrozí cestujícím pokuta. Řidiči a provozovatelé autobusů jsou navíc povinni cestující o této skutečnosti informovat, například přímo nebo prostřednictvím výrazných piktogramů s nápisem „PŘIPOUTEJTE SE.“. Připoutání by však nemělo být otázkou pouhého dodržování předpisů, ale mělo by být vnímáno jako základní způsob ochrany pro každého, kdo chce minimalizovat riziko zranění při cestování.
Pohodlí vs. riziko životní ztráty
„Pás je nepohodlný,“ slýcháme často. Ale co je ve skutečnosti více nepohodlné? Zapnout si pás, nebo riskovat zbytečné zranění a ohrožení sebe i ostatních, dlouhé měsíce v nemocnici, nebo dokonce smrt? Moderní automobily jsou dnes vybaveny sofistikovanými systémy pro maximální pohodlí. Řidiče i spolujezdce už tedy nic neomlouvá. Pokud vám i přesto připadá obtěžující připnout si pás, stojí za to se zamyslet, jak velké riziko na českých silnicích podstupujete.
Pokud vás zajímá více informací o dopravní bezpečnosti, podívejte se na naše další články a nezapomeňte nás sledovat na sociálních sítích, kde pravidelně sdílíme tipy a důležité novinky pro bezpečnou jízdu.
Zdroj: Platforma VIZE 0, z.ú.