Uzavřeli jste nevýhodnou smlouvu – co s tím?
Podepsali jste smlouvu, která je pro vás nevýhodná? Nejste sami – podobných případů ročně přibývají stovky. Jak se po podpisu takové smlouvy zachovat, abyste eliminovali škody, si řekneme v následujícím článku.
Open AI
Jak k uzavření nevýhodné smlouvy nejčastěji dojde?
Za uzavřením nevýhodné smlouvy často stojí psychologický nátlak, nedostatek času na rozmyšlenou nebo zamlčené informace. Takovými typickými situacemi jsou:
- nabídka uzavření smlouvy přes telefon,
- uzavření smlouvy „ve dveřích“,
- prezentace výhodného zboží na předváděcí akci,
- nabídka rychlého úvěru v tíživé situaci.
Pokud takovou smlouvu uzavřete, není to nutně bezvýchodná situace. Je však potřeba začít s hledáním řešení co nejdříve a nenechávat problém „u ledu“.
První krok: zachovat chladnou hlavu
Je pochopitelné, že následky uzavření nevýhodné smlouvy mohou být stresující, obzvlášť pokud jste zmatení a nevíte, na co vlastně máte nárok. Nejprve si ujasněte, co jste vlastně podepsali:
- shromážděte veškeré dokumenty, které máte k dispozici, zjistěte, kdy a s kým jste smlouvu uzavřeli a co je jejím obsahem,
- nepodepisujte další dokumenty a poraďte se s advokátem, jaké máte možnosti.
Jak situaci řešit dál?
Jestliže uzavřete nevýhodnou smlouvu, zákon vám obvykle umožňuje od smlouvy odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu, a to zejména v následujících případech:
- smlouva byla uzavřena na internetu nebo po telefonu (nákup oblečení či elektroniky),
- smlouva byla uzavřena mimo obchodní prostory prodejce (u vás doma, na parkovišti před obchodním centrem).
Při uzavření smlouvy na předváděcí akci (např. akce zaměřená na prodej hrnců, polštářů) nebo s podomním prodejcem (např. nevyžádaná návštěva s nabídkou změny dodavatele energií) je lhůta 30denní.
Lhůta pro odstoupení začíná běžet ode dne převzetí zboží. U ostatních než kupních smluv ode dne jejich uzavření.
Odstoupení je třeba provést prokazatelným způsobem – doporučuje se písemně, například e-mailem nebo doporučeným dopisem na adresu podnikatele. Odstoupení by mělo obsahovat:
- kdo odstoupení činí, datum a podpis;
- označení prodávajícího a identifikace smlouvy, od které odstupujete;
- jasné oznámení, že od smlouvy odstupujete v zákonné lhůtě, důvod není nutné uvádět.
Kdy naopak nelze odstoupit od smlouvy?
Zákon naopak neumožňuje odstoupení od smlouvy v těchto případech:
- objednali jste si zboží vyráběné na míru (např. nábytek),
- jedná se o zboží, které po rozbalení nelze z hygienických důvodů vrátit (spodní prádlo, kartáček na zuby),
- jedná se o služby, u nichž jste výslovně souhlasili, že jejich plnění začne ihned (např. zakoupení přístupu k živému sportovnímu přenosu),
- uzavření smlouvy přímo v prodejně (např. při koupi telefonu v kamenném obchodě) – pokud to prodejce sám neumožní svým prohlášením (např. možnost vrácení zboží do 30 dnů od nákupu).
Co když vás prodejce nepoučil o možnosti odstoupení od smlouvy?
Jestliže vás prodejce nepoučil o právu odstoupit od smlouvy, prodlužuje se lhůta k odstoupení o 1 rok.
TIP z advokátní kanceláře ELEMENTZ LEGAL - kdy už to raději neřešte sami?
Existují situace, které je lepší nezkoušet řešit svépomocí. Mezi takové situace patří:
- smlouva uzavřená pod nátlakem nebo s pohrůžkami,
- uzavření úvěru s obrovskými úroky, smluvními pokutami,
- jestliže vám hrozí ztráta velkého množství peněz či majetku vysoké hodnoty, nebo jestliže jste smlouvou nakládali s nemovitostmi,
- jestliže vám hrozí exekuce,
- máte strach komunikovat s protistranou nebo protistrana nereaguje,
- pokud si nevíte rady, jak dále postupovat.
V takových případech se opravdu nevyplácí nic podceňovat a je lepší svěřit situaci do rukou odborníka. Advokát často přijde na to, jak vás ze situace dostat s co nejmenšími ztrátami.